UI/UX terimi, Kullanıcı Arayüzü/Kullanıcı Deneyimi tasarımı anlamına gelir ve “Önce Kullanıcı” yaklaşımıyla ürün tasarlama mantığıdır. Başka bir deyişle; UI/UX tasarımının amacı hem görsel olarak çekici hem de kullanımı son derece keyifli olacak tasarımlar yaratmaktır.

Web ve uygulama geliştirmede UI/UX tasarımı, kullanımı kolay ve erişilebilir bir ürün oluşturmanın yapı taşlarıdır. Bununla birlikte, yalnızca uygulamalar ve web geliştirme ile sınırlı değildir. Bilgisayarlar, beyaz eşyalar, küçük ev aletleri ve diğer elektronik cihazların tümü UI ve UX tasarımı gerektirir.

UI ve UX Arasındaki Fark Nedir?

UI ve UX arasındaki farkları basitçe görselleştirmek için tasarlanan ürünü bir insan vücudu olarak hayal edebiliriz. Kemikler, ürüne yapıyı veren kodlardır. UX, tüm farklı işlevleri destekleyen organları temsil eder. UI, duyular ve tepkilerle birlikte vücudun dış katmanında görünen estetiktir.

UI tasarımı, bir ürünün görünümü ve hissi ile ilgilidir. Düğmeler, yazı tipleri, renk şemaları, resimler, etkileşimli öğeler vb. gibi görsel faktörlere odaklanır. UX, kullanıcının ürünle etkileşime girdiği deneyimi ifade eder. Ana odak noktası, kullanıcının hedefine sorunsuz ulaşmasını sağlamaktır.

 

2023 TRENDLERİ

Günümüzde UI/UX tasarımı, özellikle dijital ürünlerde önemli unsurlar haline gelmişlerdir. Sürekli gelişen teknolojiyle beraber, son kullanıcıların istek ve ihtiyaçları da değişmektedir. Bu da UI/UX tasarımlarında her geçen gün farklı trendlerin oluşmasını sağlamaktadır.

Peki bu yılın en trend UI/UX tasarımları nelerdir? Gelin hep beraber bakalım.

Minimalizm ve Sadelik

Minimalizm, fazlalıkları ortadan kaldırmak ve kalan öğeleri en basit şeklide yerleştirmektir. Renklerin genellikle nötr olduğu ve küçük nesnelerin büyük yer kapladığı özel alan kullanımına dayanır. Sonuç, kullanıcı için basitleştirilmiş, güçlü bir tasarım oraya çıkarmaktır. Minimalizm, mimariden grafik tasarıma ve modaya kadar tüm sanat dallarında bulunabilir ve son zamanlarda arayüz tasarımı için çok faydalı olmuştur.

Her yıl bu trend giderek büyüyor ve daha fazla kullanılıyor. Gelecekte de popülerliğini korur mu, onu zaman gösterecek.

Holografik ve Neon Tasarımlar

Bu siber holo/neon trendi Metaverse, VR (Sanal Gerçeklik) ve hologram arayüzlerine uygun görünüyor. Tasarımcılar, sanal dünyaların sunduğu tüm yeni olanaklardan ilham alıyor. Canlı, parlak renkler, soyut, yuvarlak şekiller, hologram görünümlü dokular bu trend için tipik örneklerdir. Aynı zamanda fütürist bir görünüm katmak içinde kullanılır.

Karton Şekilli Tasarımlar

Kullanıcılar her geçen yıl daha fazla çevre bilincine sahip oluyor. Bu sayede doğa dostu görünümü/hissi veren dijital ürünler daha çok ilgi çekiyor. Gittikçe daha fazla markanın karton ve kartviziti hatırlatan bu trendi yakaladığını görüyoruz. Arka planlar genellikle geri dönüştürülebilir bir kartona benzetilmek için grimsi renktedir. Tipografi tarz olarak minimaldir. Kontrast yüksek, renkler oldukça katı ve soluk görünür. Bu trend gerçek yaşam fotoğraflarını, dokularını, davetiye, kartvizit ve karalamaları içerir.

Aurora Arka Planlar

Yüksek ihtimalle daha öncede görmüş olabilirsiniz. Çok popülerdi ve uygun bir isim bulundu; “Aurora Backgrounds”. İnce, renkli, bulanık renk sıçramaları samimi bir görüntü oluşturuyor. Görsel olarak da kesinlikle çekici. Bu sıçramalar, tüm arka plan olarak veya yalnızca bazı önemli UI öğelerinin altında vurgu olarak kullanılıyor.

Karanlık Mod

Web ve Mobil cihaz kullanan çoğu kişinin artık aşina olduğu bu kavram, önceki yıllardan beri popüler ve popülerliğini de kaybetmeyecek gibi görünüyor.

Bu mod genellikle gün ışığı olmadığında veya gece olduğunda etkinleştirilecek şekilde ayarlanabiliyor. Parlak ışığa maruz kalmanın gözler için pek iyi olmadığı anlaşıldığında, UI/UX tasarımcıları da odaklarını Karanlık Mod'a kaydırmaya başladılar. Kullanıcılar Karanlık Mod’u, tasarımdaki öğeleri daha belirgin hale getirdiği ve çoğu cihaz için pil ömrünü uzattığından dolayı tercih ediyorlar.

Sesli Kullanıcı Arayüzü

Sesli Kullanıcı Arayüzü (VUI), kullanıcıların sesli komutları kullanarak bir cihaz veya uygulama ile etkileşim kurmasıdır. VUI'ler, kullanıcılara teknoloji üzerinde eller serbest, çoğu zaman cihaza bakmak zorunda kalmadan tam kontrol sağlar. Ayrıca Otomatik Konuşma Tanıma, Ad Varlığı Tanıma ve Konuşma Sentezi dahil olmak üzere VUI'ler oluşturmak için Yapay Zekâ (AI) teknolojileri kullanılır.

Son zamanlarda kullanıcılar sesli komutları ve ses programlarını, hızlı ve pratik olduğu düşüncesiyle daha çok kullanmaya başladı. Bu nedenle kullanıcı ile ses yazılımı arasında sorunsuz bir deneyim yaratmaya daha fazla ihtiyaç duyuldu. Haliyle, deneyimin ses ve görsel öğe kombinasyonundan oluşan tasarımlar popülerlik kazanmaya başladı.

Brütalizm

Brutalizm; düz tasarımı, güçlü ana hatları, zıt renkleri, cesur tipografiyi ve fotoğraf sanatını temel alır. Brütalist tasarım yeni bir kavram değil. 50'li ve 60'lı yıllarda poster, dergi ve fanzinlerde popüler bir tarzdı. Bazı estetik tasarımları sahte ve yapmacık bulan kullanıcı ve grafikerler tarafından popüler hale getirildi.

Brütalist UI/UX’te keskin bir dürüstlük ve gerçekçilik vardır. Estetik yoktur, yazılmak, anlatılmak veya satılmak istenen ürüne odaklanır. Bu sayede daha az dikkat dağıtır, sayfalar hızlı yüklenir ve kolay gezilmesi sağlanır.

Yaratıcı Kaydırma Deneyimleri

Kaydırma kullanıcı için ilginç bir deneyim ve geliştiriciler tarafından giderek daha yaratıcı hale geliyor. Bu UX trendi, bir web sitesinin menülerini/sekmelerini klavye ok tuşları veya farenin tekerleğiyle kaydırarak gezmektir. Kaydırdıkça/ilerledikçe arka plandaki görseller değişir, öğeler değişir. Kullanıcılar da merakla web sayfasındaki bu deneyime eşlik eder.

Hikâye Anlatıcılığı

Markalar artık misyon ve vizyonlarını yaratıcı ve etkileşimli bir şekilde paylaşmak için web sitelerinde hikâye anlatımını kullanıyor. Bu akım ulaşılabilir görünmelerine yardımcı oluyor ve kullanıcıların markanın bir parçası olduklarını hissetmelerini sağlıyor. Hikâye anlatımını gerçekleştirmek için metin yazarlığı, tipografi, sesli anlatım ve etkileşimli tasarım öğeleri kullanılıyor. Önümüzdeki yıllarda popüler kalmaya devam edecek UX trendlerinden biri gibi görünüyor.

Duygusal Etkileşimli Tasarım

Duygusal etkileşimli tasarım veya duygusal tasarım, tamamen kullanıcılarda duygusal bir tepki uyandıran deneyimler yaratmak içindir. Bu deneyimler sayesinde, kullanıcılar web sitesi veya uygulama ile daha derin bir bağlantı kurar ve genel olarak daha olumlu ve akılda kalıcı bir etki yaratır. Animasyonlar ve diğer efektler, kullanıcı etkileşimini destekler. Örneğin, bazı markalar bir kullanıcıyı başarılı olduğunda tebrik eden, ona ödül veren veya bir mücadeleyi tamamlayamadıklarında onu destekleyen karakterler kullanır. Bu da kullanıcıda deneyim, heyecan gibi duygular oluşturur.